Diastáza přímých břišních svalů – Co to je? Jak ji lze léčit a předejít?

Často mi píšete s dotazy ohledně břišní diastázy. Ptáte se hlavně co s ní po porodu dělat, jak ji lze poznat a zda na její zmenšení pomáhá tejpování

Jak vzniká?

Diastáza předních břišních svalů vzniká při nadměrném roztažení stěny břišní, kdy se přímé břišní svaly od sebe odtáhnou do stran. Nejčastější příčina vzniku diastázy je samotné těhotenství a to hlavně u žen, které mají povolenou břišní stěnu, čekají více než jedno miminko nebo u miminka s váhou kolem 4 kg.

Těhotenství ženám s diastázou nezpůsobuje potíže takové jako po porodu, kdy je diastáza ještě více viditelná.

Ženy si mohou všimnout počínající diastázy v průběhu těhotenství, většinou v druhém trimestru, a následně po porodu miminka, kdy je náhle břišní svalstvo oslabené.

Těhotenství

Pokud jste měly diastázu u předchozích těhotenství, je dobré na to myslet a při následném těhotenství již diastáze předcházet. Je samozřejmé, že pokud čekáte vícerčata, máte velké miminko či nadprůměrné množství plodové vody, tak tomu nezabráníte. Já mám však na mysli meziobdobí po porodu a před dalším těhotenstvím.

Zde doporučuji nebrat diastázu na lehkou váhu a začít cvičit vhodné cviky, díky kterým předejdete či zmírníte velikost diastázy při dalším těhotenství.

Jako prevence vzniku diastázy je nejlepší potlačit rizikové faktory, díky kterým se diastáza může objevit a to je zejména nadměrný příbytek na váze. Doporučují se adekvátní těhotenská a poporodní cvičení, které se samozřejmě vyhýbají cvikům, která diastázu ještě více rozšiřují.

99f057c5ec_100376970_o2 Mockrát děkuji za grafiku obrázku paní Kristýně Maňákové 🙂

 

Jak si zjistím, že mám rozestup?

Diastázu si můžete zjistit poměrně jednoduše. Lehnete si na záda na rovnou plochu, nohy pokrčíte v kolenech, hlavu zvednete tak, že se brada dotýká hrudníku – ať je břišní stěna napjatá. Poté si prsty položte nad pupek a zkuste zatlačit tak, abyste cítily okraje přímých břišních svalů. Pokud do mezery ani nevložíte prst, je rýha nepatrná. Jestliže však nahmatáte „důlek“ nad pupkem, kde se vám vejdou více než dva prsty, pravděpodobně diastázu máte 🙁

(Pozn… Vyskytují se i diastázy, do kterých lze vložit celou dlaň, ty mají pak rozměr i kolem 9 cm…)

A co cvičení?

Čerstvé maminky mohou začít s adekvátním cvičením již v porodnici, důležité je ovšem brát v úvahu aktuální zdravotní stav.

Pokud zjistíte, že diastázu máte, nezačínejte hned urputně cvičit, protože byste si ji mohly ještě více zvětšit. Zejména se nedoporučuje cvičení a posilování přímých břišních svalů. Pokud byste totiž začaly cvičit s přímými, rozestup by se vám ještě zvětšil a z toho byste radost opravdu neměly.

Po porodu se můžete pustit do posilování břišních svalů. Možná si myslíte, že na cvičení nebude čas, bude to náročné apod… Začněte, ale pomalu. Doopravdy. Dechové cvičení na začátek určitě náročné není. Nedoporučuje se zaměřit cíleně jen na oblast břišních svalů, ale taktéž na svaly pánevního dna a na svaly hýžďové a prsní. Důležité však je, začínat vždy s šikmými svaly a necvičit hned přímé břišní, které se doporučují až po vymizení rozestupu.

Ke cvičení se nabízí podpora bříška díky kineziotapingu – tejpování.

Speciálně nalepené tejpovací pásky pomáhají zvládat diastázu, aniž momentálně necvičíte. Jsou lepeny tak, aby rozestup zmenšovaly a podporovaly okolní svaly. Tejpy lze nosit až týden v kuse (některé maminky si je nechávají i 10 dní v kuse, podle toho, jak jim vyhovují). Po zatejpování budete mít bříško opravdu pevnější, budete je pociťovat jako oporu ke každodenním činnostem a po odlepení je budete chtít zpátky, to mi věřte 🙂

Také se doporučuje břišní pás. Ten je ale dle mého názoru nepohodlný, neprodyšný, „nefunguje“ týden v kuse, protože si ho musíte na noc, koupání apod. sundávat. A pod oblečením jde vidět.

Pokud však máte diastázu velkou, je vhodná konzultace s odborníkem, se kterým se domluvíte na dalším postupu.  Chirurgické řešení diastázy využívají především ženy, které již děti mít nechtějí a diastázu mají velkou.

!!! Diastázu lze taktéž tejpovat preventivně už i v těhotenství – doporučuji si ji ale nechat zatejpovat u někoho, kdo má kurz na tejpování těhotných maminek a rozumí této problematice. Sama doma se nelepte.

Kdo ještě nečetl EBOOK ZDARMA >>>

TEJPOVÁNÍ BŘIŠNÍ DIASTÁZY>>>

Příště se můžete těšit na cvičení s břišní diastázou 🙂

 

Mnoho barevných tejpů vám přeje

Vaše porodní asistentka

Mgr. Daniela Drobíková

 

 

Daniela Martiníková (Drobíková)
Jako porodní asistentka se díky kineziotapingu specializuji u maminek na těhotné a poporodní bříško, bolesti zad a otoky končetin. Proto učím maminky, jak tohle všechno nejen v rámci úspory času zvládnou samy z pohodlí domova. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře